Tudi v šol.l.2020/2021 smo se vključili v program Zdravje v vrtcu, ki ga organizira NIJZ.

Program promovira zdravje ter usmerja izvajanje aktivnosti za ohranjanje in krepitev zdravja  v vrtčevskem okolju in izven tega. Izpostavljeni so predvsem dobro počutje, ustvarjalnost, izmenjava dobrih praks in sodelovanje s strokovnjaki NIJZ.

Rdeča nit programa v šol.l.  2020/21 :  POČUTIM SE DOBRO 2

https://www.nijz.si/sl/zdravje-v-vrtcu-rdeca-nit

Počutje posameznika, skupine in skupnosti je zelo pomembno in tudi eden od pogojev za dobro zdravje. Zato se nam zdi smiselno, da z vsebino dobrega počutja nadaljujemo in jo v tem šolskem letu še nadgradimo.

»Nona je rekla, da ima vsaka stvar dve plati, dobro in slabo.«

Na ta način lahko razmišljamo tudi o trenutni epidemiološki situaciji virusnih okužb in obolenju Covid 19. V turbulentnem obdobju velikih sprememb in različnih omejitev, ki trajajo več mesecev, se kot družba in posamezniki soočamo z različnimi obdobji in situacijami, tudi s strahovi, negotovostjo, skrbjo zase in za druge. A tudi s solidarnostjo, sočutjem, večjo povezanostjo z bližnjimi. Zato je to čas, ki nam je nekaj vzel, a tudi veliko dal. Veliko smo se naučili in marsikaj spoznali. Spremenjene okoliščine so nas prisilile, da smo tako ali drugače razmišljali o sebi, družini, prijateljih, službi in družbi … Razmišljanja so bila zelo povezana tudi z našim počutjem. Raziskave kažejo, da je veliko posameznikov in družin ponovno odkrilo vrednote, kot so: biti skupaj (z družino, s prijatelji), kakovostno preživeti čas, ponovno videti ljudi in stvari okoli sebe,  ponuditi pomoč, ustvariti, pridelati sam, sodelovati …

Poročilo o izvedenih aktivnostih v šol.l. 2020/ 2021.

 

 

Skupina: Bibe ( starost otrok 1 do 3 leta)

Zapisala: Metka Kolar

Osebna higiena

V skupini Bibe smo z otroki skozi vse leto vsakodnevno izvajali določene dejavnosti. Že ob prihodu v vrtec si je otrok umil roke.

Slika 1: Umivamo roke

Posebno smo to izvajali v času epidemije virusa. Večkrat smo jim vzgojiteljice pokazale pravilen potek in način umivanja. Pogovarjali smo se o »bacilih«, katerih ne vidimo in jih moramo odstraniti. Pogledali smo si posnetek na internetu, kako se roke pravilno umivajo. Umivali smo si jih pred in po obrokih, po igri na igrišču, v peskovniku…

Slika 2: Pravilno umivanje rok

Glede na starost otrok jih je še večina v plenički. Pri teh smo pričeli z navajanjem na kahlico. Na začetku so sedeli oblečeni, s časoma pa tudi brez pleničke. Idejo sem dobila skozi vaše posnetke, kjer je bilo lepo prikazano, kako gre celotna skupina po zajtrku sedet na »kahlo«. Brali smo pravljice Čas je za kahlico in Kapitan stranišča. Zelo jim je bilo zanimivo, ko so opazovali drug drugega in se tako navajali. Večji (starost 3 leta) so že samostojno odšli na toaleto.

Slika 3:Slikanica Čas je za kahlico

Pogovarjali smo se tudi o skrbi za naše zobe. Sploh s starejšimi otroki v skupini. Letos si nismo umivali zob zaradi vseh ukrepov. Letošnjo leto nas tudi ni obiskala sestra iz zobne preventive.  Skozi pravljico nam je ponavadi predstavila, kaj je dobro za naše zobke in kaj ni. Smo pa to izvedli sami vzgojitelji. Otroci so ščetkali zobe na modelu in pobarvali pobarvanke. Pogovarjali smo se tudi o zdravi in nezdravi prehrani za zobe in iz reklamnih letakov izrezovali slike hrane, ter naredili plakata. Z otroki smo se tudi naučili pesmico Zobobol.

Slika 4: Izrezovanje izdelkov

Veliko časa smo namenili tudi pravilnemu sedenju/drži pri prehranjevanju. Otroke smo opozarjale na zravnano držo in umirjenostjo med obroki. Otroci so konstantno v gibanju, prav težko jim je sedeti pri mizi. Otroci so proti koncu leta vedeli, da če sem se jih rahlo dotaknila na hrbtu med lopaticama, da so avtomatizirano zravnajo. Veliko otrok je z roko, tudi tukaj smo vložile precej truda, saj smo vsi jedo z žlico in jo pravilno držijo. Pri najmlajših je potreben dober zgled, vztrajnost in ponavljanje dejavnosti.

Slika 5: Kosilo

Varno s soncem

Z otroki smo vsakodnevno na svežem zraku, na sprehodih, igrišču, v gozdu… S prehodom pomladi na poletje se spremeni tudi temperatura zraka in pripekanje sonca. Že v vrtcu nam je pomembno, da otroke, kot tudi starše ozaveščamo o pomenu sonca in varnem načinu preživljanja časa na prostem. V naši skupini smo se ven odpravili takoj po zajtrku, ko je bilo še prijetno, ter odšli okrog 10. ure v notranjost, kjer smo ustvarjali.

Prejšnja leta sem se tudi udeleževala vaših seminarjev »Varno s soncem«, kjer sem izvedela veliko informacij. V načrtu sem imela izvedbo popoldanskega druženja s starši in pohod, kjer nekaj besed pregovorim tudi o ozaveščanju  nevarnosti sončnih žarkov. Žal sem morala zaradi vseh ukrepov srečanje odpovedati. Vzgojiteljici sva kupili »kape na šilt«, kjer smo narisale znak skupine – bibo.

Slika 6 »:Bibina« pokrivala

Otroci so jih dobili v dar ob koncu šolskega leta in jih imajo v vrtcu, kadar gremo na sprehod. Letos sem starše o tem obveščala preko elektronske pošte in informacijskih brošur. Z otroki smo v reklamnih letakih poiskali slike, kaj vse potrebujemo za varno bivanje na soncu. V vrtcu imamo tudi sončne kreme, katere so nam prinesli starši. Otroke po potrebi namažemo, kadar gremo na daljši sprehod. Zaradi starosti otrok, so bili nekateri starši skeptični glede nošenja pokrival. Presenetljivo so jim v vrtcu zelo všeč, saj se gledajo med sabo in jih brez težav nosijo.

Zdrava prehrana

V vrtcu skrbimo, da imamo pri obrokih nekaj lokalno pridelane hrane. Vedno imamo tudi na razpolago sveže sadje.

Slika 7: Različno sadje

Pri pogovoru o zdravi prehrani, predvsem sadju in zelenjavi, smo se domislili, da lahko skozi hrano spoznavamo tudi barve. Najprej smo si ogledali realne predmete – sadeže in zelenjavo in ugotavljali barve. Nato smo poiskali slike v reklamnih letakih in izrezali različno sadje in zelenjavo. Izrezane slike smo nato razvrščali v barvne obroče.

V sklopu teme zdravega prehranjevanja smo si izdelali tudi sadna nabodala in iztisnili pomarančni sok.

Pripravili smo si tudi “Tradicionalni slovenski zajtrk”, kjer smo lepo pogrnili mizo s prtom, pripravili domač kruh, maslo, med, mleko, jabolka. Hrana je bila lokalnega izvora. Večji otroci so si sami namazali kruh, ostalim smo pomagale. Pred in po tem dnevu smo se pogovarjali o čebelah in ogledali kratek posnetek o čebelah. Otroci so nato ustvarjali iz rolic in barvnega papirja čebelico.

Slika 8: Slovenski tradicionalni zajtrk

O prehrani smo spregovorili tudi, ko smo obravnavali pravljico Zelo lačna gosenica. S pomočnico sva pripravili slike hrane, katera se pojavlja v pravljici, tako da so otroci pri obnavljanju le-te lažje obnovili. Ob pregledu slik hrane, katere sva imeli pritrjene na tabli  smo nato razvrščali glede na zdravo in manj zdravo hrano.

Slika 9: Pripovedovanje pravljice Zelo lačna gosenica

Slika 10: Gosenica se spremeni v prelepega metulja

 

 

Skupina: Sončki ( starost otrok 3 do 4 leta)

Zapisala: Manja Čurič

 

POČUTIM SE DOBRO 2

V vrtcu velikokrat izvajamo plesne dejavnosti, v vseh štirih skupinah. Prav tako tudi v skupini Sončki. Ples in petje otroke spremljata skozi ves dan. Otroci se radi igrajo Bela lilija, Abrahama sedem sinov, Pek, ali je že kruh pečen?… Vzgojiteljica v skupini meni, da je zelo pomembno, da se otrok v skupini dobro počuti, da se skozi ples, igro sprosti in uživa. Veliko prepevajo in plešejo na različne zvrsti glasbe. Otroci tako pridobivajo občutek za ritem, občutek za glasnost,  intenziteto petja, zavedanje samega sebe in drugih, ki sodelujejo pri dejavnosti. Otroci vedo kdaj se začne pesem začne in kdaj konča. Cilj glasbeno plesnih dejavnosti je, da se otrok zna orientirati pri izvajanju in da uživa.

V tednu otroka nas je obiskala plesna učiteljica Natalija iz Plesne dimenzije. Skupaj smo preživeli plesni dan. Učiteljica Natalija vodi plesni tečaj čez leto.

                Slika 1: Plesni dan

Otroci vstopijo v plesni tečaj po dopolnjenjem 4. letu. Letošnjo leto tečaja skoraj ni bilo zaradi Covid – 19. Otroci so s tečajem pričeli v mesecu juniju, ko so se varnostni ukrepi sprostili. Otroci so bili ponovnega srečanja z plesno učiteljico zelo veseli in so z veseljem obiskali nekaj skupnih srečanj. Obiskala  nas je tudi mamica fantka, ki obiskuje skupino Sončki. Mama se ukvarja z vodenjem  osebnih treningov in izvajanjem joge za odrasle. Posebej za naše otroke se je potrudila in prilagodila jogo tudi za mlajše. Z otroki je izvedla pravljično jogo. Z gibi in pravljico je otroke spodbudila, da so jo poslušali in  ji sledili.  Te sprostilne vaje smo v skupini izvajali velikokrat. Še posebej tiste dneve, ko je otrokom padla motivacija ali pa po kakšni bolj zapleteni dejavnosti. Otroci so se umirili in prisluhnili vzgojiteljici. Tudi tisti najbolj nemirni so s časom začeli sodelovati pri izvajanju gibov. Otrok občuti lastno telo in razvija sposobnost koncentracije, hkrati pa se še sprosti.

                              Slika 2: Pravljična joga za najmlajše

Najmlajši so izvajali tibetanske vaje »tibetančke«, pod vodstvom vzgojiteljice Mihaele Cvetko.  To so posebne vaje za raztezanje in pretegovanje mišic. Otrokom je bilo to nekaj novega in zanimivega. Ker je bilo otrokom všeč in so aktivno sodelovali, smo te vaje izvajali skozi celo leto.

ZDRAVA PREHRANA

Otroke navajamo na zdravo prehrano in kulturo prehranjevanja. Že v začetku leta se začnemo pogovarjati, kaj je dobro za naše telo in kaj ne. Letošnjo leto nas zaradi korone ni obiskala sestra iz zobne preventive, da bi nam predstavila kako si pravilno ščetkamo zobe. Skozi pravljico nam je vsako leto predstavila, kaj je dobro za naše zobke in kaj ni. Smo pa to izvedli sami vzgojitelji. Otroci so ščetkali zobe na modelu in pobarvali pobarvanke (zdrav ali nezdrav zob).

Veliko pozornosti smo posvetili higieni rok, posebej zaradi širitve virusa. Otroke smo pogosto opozarjali in navajali na higieno. Skupaj smo si pogledali tudi posnetek o pravilni tehniki umivanja rok – zgodba Otrokom smo demonstrirali pravilno umivanje in razkuževanje rok. Z vsakodnevno rutino in opozarjanjem nam je uspelo, da so se otroci navadili na higieno (najprej smo si umili roke pred vstopom v igralnico, pred vsakim obrokom, po obisku stranišč, igrišča…).

V našem vrtcu se v veliki meri poslužujemo lokalne, ekološke prehrane. Pred dnevom tradicionalnega slovenskega zajtrka se z otroki pogovarjamo o pridelavi mleka, medu, kruha, masla. Z otroki si podrobno pogledamo pridelavo določenih dobrin. V tem času smo si pomagali z dokumentarnimi posnetki, internetom, fotografijami, saj si nekaterih stvari nismo smeli ogledati v živo. Otroci so si ogledali krajši film o Krajnski sivki, v katerem je Ribič Pepe otrokom predstavil življenje čebel. Na to temo so nastali različni izdelki, kot npr. čebelnjak, čebelice iz papirja in plastelina. Na dan Tradicionalnega slovenskega zajtrka so otroci pomagali pripraviti mizo z slovenskimi dobrotami. Ob sladkanju so poslušali različne pesmi o čebelicah.

                                                       Slika 3: Čebelnjak

                                                        Slika 4: Izdelovanje čebelic

Pravljica Zelišča male čarovnice nas je popeljala v svet zelišč.  V zimskem času smo si z otroki pripravili različne čaje (kamiličen, bezgov, melisin, metin…), katere smo najprej vonjali. Otrokom je bila najbolj poznana kamilica. Vsak si je stresel eno žličko posušenih kamilic v skodelico in vzgojiteljica je vsakemu nalila vroče vode. Pri tem smo bili pazljivi, da se kdo ni opekel. Dodajali smo zraven med in limono. S tem smo si krepili imunski sistem.

Slika 5: Obisk zeliščnega vrta – Društvo Melisa

Tudi v spomladanskem času smo nabirali zelišča in jih tudi sušili. Otroci so obiskali zeliščni vrt – Društvo Melisa. Ga. Irena Lenič nam je razkazala učni vrt in nam predstavila zelišča, ki so posajena v njem. Povedala nam je, za kaj se katera zelišča uporabljajo. Predstavila nam je kako moramo posušiti nabrana zelišča. Kako jih shranjujemo in tudi uporabimo. Nekaj zelišč smo tudi sušili in si skuhali različne čaje. Ob tem smo poudarjali, da čaj blagodejno deluje na našo prebavo in celotno telo.

Slika 6: Priprava kamilic za sušenje

Na sprehodu smo nabirali bezeg, rman, akacijo, kamilice, regrat…V bližini vrtca imamo čebelnjak, kjer smo si ga lahko od blizu pogledali. Ga. Slavica nam je razložila osnovne stvari o čebelah, kaj počnejo, s čim se prehranjujejo, kako pridelajo med… Posebej zanimivo je bilo, ko smo lahko poskusili žličko medu in se tako posladkali.

Slika 7: Nabiranje bezga

GIBANJE

Otroci so ves čas v gibanju. Skozi vso leto hodimo na sprehode, se gibamo in igramo na vrtčevskem igrišču, kjer imamo veliko različnih igral, šolskem igrišču. Otroci si pridobivajo motorične sposobnosti in spretnosti. V spomladanskem času, smo veliko časa posvetili naravi, naravnimi oblikam gibanja na travniku. Otroci so premagovali hrib, v bližini vrtca. Na travniku so opazovali živali, rastline. Iz rož – Ivanjščic smo si spletli venčke, iz regratovih stebel izdelali  zapestnice.

Slika 8: Sprehod po travniku in nabiranje Ivanjščic

V gozdu so opazovali lubje dreves, plodove, liste dreves. Opazovali smo živali v gozdu. Na sprehodu smo opazovali tudi različne živali: mravlje, polže, pajke, žabo… Pogovarjali smo se zakaj je v gozdu hladneje  in temneje kot izven gozda. Poudarjali smo, zakaj je narava dobra za naše zdravje. V gozdu se umirimo, nadihamo svežega zraka, poslušamo ptičje petje in šumenje dreves. Ugotavljali smo, zakaj je v gozdu temneje in hladneje. In zaključili, da zaradi veliko dreves in ne pride veliko svetlobe v notranjost gozda. V košare smo nabrali različne liste, storže, mah, kamne, pesek. Skupaj smo si pripravili čutno pot. Otroci so bosi hodili po nabranem materialu in opisovali občutke. Veliko otrok je povedalo, da so kamni trdi, mrzli. Drevesno lubje in storži so jih zbadali v stopala. Mah in praprotni listi so bili prijetni in žgečkljivi. Pesek pa je bil mehak in topel.

Slika 9: Nabiranje storžev, praprotovih listov, lubja, kamnov…

Slika 10: Sprehod proti gozdu

Slika 11: Naša gozdna čutna pot

Slika 12: Čutna pot

Naš vrtec leži sredi neokrnjene narave, tako da imajo naši otroci veliko srečo, da smo lahko veliko zunaj. Otroci so na svežem zraku in se lahko prosto gibljejo. To je velika prednost pri odraščanju in razvijanju sposobnosti slehernega otroka.